Συνέντευξη στην Tasasha Henderson με την ευκαιρία της έκδοσης της συλλογής κειμένων του Mumia Abu-Jamal “Have Black Lives Ever Mattered? (City Lights Open Media, 2017) που δημοσιεύτηκε στο Truthout. Μετάφραση Δημήτρης Πλαστήρας

 

 

TH:  Γράφεις για πολλές περιπτώσεις αστυνομικής βίας που δεν έγιναν πρωτοσέλιδα σε εθνικό επίπεδο: ο Carl Hardiman στο Σικάγο, ο Shep McDaniel στη Νέα Υόρκη. Και στα κείμενα από τις αρχές το 2014, μεταφέρεις ένα προαίσθημα ότι κάτι σημαντικό θα συμβεί – ότι θα υπάρξει ένα περιστατικό αστυνομικής βίας το οποίο θα προκαλούσε έκρηξη. Είχες το προαίσθημα ότι θα γινόταν κάτι, σαν αυτό που τελικά συνέβη στον Michael Brown στο Ferguson του Missouri, που θα οδηγούσε σε μαζική αντίσταση;

MAJ: Είχα ένα προαίσθημα. Το έχω ξαναδεί όλο αυτό, όταν η συχνότητα και η ένταση των επιθέσεων στη Μαύρη ζωή είναι τόσο απροκάλυπτη, τόσο άσχημη, τόσο προσβλητική που η αντίσταση έγινε επιτακτική. Οι άνθρωποί μας έχουν μια σχεδόν ιώβεια υπομονή, αλλά όταν οι ανάψει η φωτιά, γίνονται μια τρομερή κοινωνική δύναμη, αυτή είναι η ουσία της Μαύρης ιστορίας στο Αμερικάνικο κράτος-αποικία. Πιστεύω πως η κοινότητα του Mike Brown ήταν μια τέτοια περίπτωση και όταν είδα πέντε νεαρά αδέρφια να λένε σε ένα δημοσιογράφο: «Το όνομά μου είναι Mike Brown», «Το όνομά μου είναι Mike Brown», ήταν μια ιστορική ηχώ από την εποχή του Σπάρτακου, όταν οι σκλάβοι της Ρώμης εξεγέρθηκαν εναντίον της αυτοκρατορίας, ταυτίζονταν όλοι με αυτόν.

TH: στο κείμενο «Εγκλήματα μίσους» εξετάζεις ποια είδη βίας θεωρούνται εγκλήματα μίσους και το γεγονός πως η αστυνομική βία εναντίον των μαύρων και των λατίνων δεν θεωρείται ποτέ έγκλημα μίσους. Με την εισαγωγή και ψήφιση των λεγόμενων νόμων Blue Lives Matter σε όλη τη χώρα, κάνοντας την επίθεση ή το φόνο αστυνομικού «έγκλημα μίσους» πώς βλέπεις νομοθετικές προσπάθειες να μειωθεί η αστυνομική βία μέσω πολιτικών, όπως φορητές κάμερες ή αυξημένη εκπαίδευση των αστυνομικών; Όπως με τα νομοθετήματα για τα εγκλήματα μίσους αυτά που υποτίθεται μας προστάτευαν τώρα στρέφονται εναντίον μας

MAJ: Όπως το Μαύρο Κίνημα, τώρα ενσαρκωμένο από το Black Lives Matter, πήρε ένα hashtag και το μεγάλωσε πέρα από τα όρια του, έτσι πρέπει να αρπάξουν τα συνθήματα που πετάνε οι ταξικοί τους εχθροί και να τα επιστρέψουν, όπως στο “Οι μπλε ζωές είναι οι μόνες που έχουν σημασία!»1, κατάλαβες; Γιατί οι λέξεις είναι όπλα και όταν το κράτος προσπαθεί να κοροϊδέψει τους ανθρώπους με τη ρατσιστικές του ανοησίες… αντιστρέψτε τες. Αξιοποιήστε την αλήθεια για να ανοίξτε μάτια και μυαλά για να δουν την πραγματική φύση του κράτους.

Για παράδειγμα, ξέρουμε με βεβαιότητα πως κάθε χρόνο οι μπάτσοι σκοτώνουν  εκατοντάδες ανθρώπους κάθε χρόνο με πλήρη ασυλία. Γιατί δε ρωτάμε «Πόσοι μπάτσοι είναι στη πτέρυγα μελλοθανάτων;». αν όχι, γιατί όχι; Η πρότασή μου δεν είναι για φυσικά να υποστηρίξω το αίσχος της θανατικής ποινής, αλλά αν όλες οι ζωές είναι ίσες και η δικαστική αίθουσα είναι το μέρος που όλοι οι άνθρωποι αντιμετωπίζονται δίκαια και ισότιμα, λοιπόν, γιατί όχι; Ή η θανατική ποινή είναι για τους «άλλους»; Κατάλαβες;

Αυτό που θέλω να πω είναι πως το κράτος πάντα χρησιμοποιεί το «δίκαιο» του σαν εργαλείο καταπίεσης – αυτή είναι η κεντρική ουσία του κράτους, το κινήματα όμως πρέπει να δημιουργήσουν και να επεκτείνουν το χώρο για να ορθώσουν αντίλογο. Φορητές κάμερες; Εκπαίδευση; Μαλακίες. Ανοησίες. Έγινε. Είναι μια αστική ψευδαίσθηση. Όταν τρεις μπάτσοι χτύπησαν τον Delbert Africa2 μέχρι αναισθησίας, σπάζοντάς του το σαγόνι, είχε καταγραφεί σε βίντεο. Όταν έφτασαν σε δίκη, ο δικαστής Stanley Kubacki, διέλυσε το λευκό σώμα ενόρκων και απέρριψε τις κατηγορίες λέγοντας πως οι οπλισμένοι μπάτσοι είχαν λόγο να φοβούνται τον άοπλο Delbert, γιατί ήταν πολύ μυώδης!

Πρέπει να καταλάβουμε πως το κράτος είναι έγκλημα μίσους εναντίον των φτωχών, των καταπιεσμένων, των μαύρων, των λατίνων κλπ.

TH: Στο κείμενό σου, «Που είναι η οργή;» γράφεις «η ενότητα των ανθρώπων είναι το μεγαλύτερο όπλο εναντίον της σιωπής, του φόβου και της καταπίεσης που επιβάλλεται από το σύστημα. Η ενότητά μας – ως κοινότητες, δίκτυα, κινήματα – είναι τόσο σημαντική. Για το λόγο αυτό λοιπόν, η ενότητά μας είναι δέχεται επίθεση». Βλέπουμε διάφορες κοινότητες και οργανώσεις να ενώνονται, είτε είναι το δίκτυο Black Lives Matter, Fight for 15$, οργανώσεις για τα δικαιώματα των μεταναστών κλπ. Πως οι συμμαχίες μπορούν να συντηρήσουν τον εαυτό τους και πως μπορούν οι κοινότητες να παραμείνουν ενωμένες στο μέσω κρατικής καταστολής;

MAJ: Τα κινήματα ξεπηδούν από την ανάγκη, από το αίσθημα πως πια δεν υπάρχει τίποτα να χαθεί, από την βεβαιότητα πως το κράτος τους πρόδωσε χθες, τους προδίδει σήμερα και θα τους προδώσει αύριο (για να παραφράσω τα λόγια του John Africa του MOVE), το κράτος δεν είναι η λύση είναι το πρόβλημα. Η ιδέα αυτή που τη συμμερίζονται όλο και μεγαλύτερα τμήματα του πληθυσμού είναι που τροφοδοτεί κινήματα, που χτίζει εξεγερμένες και στη συνέχεια επαναστατικές συνειδήσεις. Καθώς ο καπιταλισμός (στμ των ελεύθερων αγορών) αποτυγχάνει και ακολουθεί η άνοδος του ευνοιοκρατικού, καπιταλιστικού κράτους γκάνγκστερ, οι άνθρωποι στις δύο πλευρές των ψεύτικων συνόρων μας αρχίζουν να βλέπουν τις ομοιότητες τους και αρχίζουν να βαδίζουν ό ένας προς τον άλλον αντί ο ένας εναντίον του άλλου.

Να θυμάσαι ο καπιταλισμός έχει ανάγκη το ρατσισμό και τον εκμεταλλεύεται για να δημιουργήσει την ψευδαίσθηση σε εκατομμύρια φτωχούς, εργαζόμενους λευκούς και εργαζόμενους πως μετά βεβαιότητας έχουν κάτι κοινό με τους Τραμπίτες. Η ενότητα δεν είναι δεδομένη και δεν γίνεται πραγματικότητα με ευχές. Όταν οι άνθρωποι δουλεύουν μαζί και αγωνίζονται μαζί, χτίζουν την ενότητα.

TH: Στο «Πρέπει να πολεμήσουμε για περισσότερα» λες, «η ιστορία υπάρχει για να μας δώσει επιλογές για το μέλλον» ποιες επιλογές πιστεύεις έδωσε η ιστορία στο κίνημα του Black Lives Matter; Τι πιστεύεις έχει να διδάξει η ιστορία σήμερα τους ηγέτες και τους συμμετέχοντες;

MAJ: Ο Malcolm X συνήθιζε να λέει: «Από όλες τις μελέτες μας, η ιστορία ανταμείβει καλύτερα την έρευνά μας». Αυτό το έμαθε από το δάσκαλό του Elijah Muhammad3, το δάσκαλό του. Ο Malcolm επαναλάμβανε το μάθημα αυτό γιατί γνώριζε, από τη δική του εμπειρία, πως η ιστορία τον οδήγησε να μετατραπεί από φυλακισμένος (που αναγνώριζε και μισούσε σαν το Σατανά) σε έναν από τους πιο σεβαστούς κήρυκες του έθνους (στμ.: του Ισλάμ) και ένας από τους πλέον αγαπητούς ηγέτες της Μαύρης Αμερικής. Η ιστορία προσφέρει μια ατελείωτη πηγή ανθρώπινης εμπειρίας που οι άνθρωποι, οι κοινότητες και τα κινήματα μπορούν να αντλήσουν και να κινηθούν προς το μέλλον. Η ιστορία επειδή είναι πλούσια σε παραδείγματα της αγάπης των ανθρώπων για ελευθερία, είναι μια πανίσχυρη πηγή για το παρόν και το μέλλον.

Γιατί πιστεύεις πως οι λευκές ρατσιστικές κυβερνήσεις στα δυτικά (όπως στο Νέο Μεξικό κλπ.) πολέμησαν τόσο σκληρά να απαγορέψουν την ιστορία των Μεξικάνων των ΗΠΑ (Chicanos); Γιατί νομίζεις σήμερα τα δημόσια σχολεία αμελούν την Μαύρη Ιστορία; Ξέρουν πως η Μαύρη Ιστορία είναι εκρηκτική! Η ιστορία δεν είναι για αυτά που συνέβησαν κάποια χρόνια πριν ή χτες. Εξηγεί γιατί το σήμερα είναι έτσι όπως είναι και δίνει ιδέες για το πως να μεταμορφώσεις το αύριο.

TH: Το «Have Black Lives Ever Matteredπεριέχει κείμενα από τη δεκαετία του 1990 ως και φέτος και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα του πως οι Μαύροι είναι θύματα της κρατικής βίας, συμπεριλαμβανόμενων της αστυνομικής βίας και τις φυλακίσεις. Πως νομίζεις πως το βιβλίο σου θα συνεισφέρει στη συνεχιζόμενη συζήτηση και ακτιβισμό γύρω από τη φυλετική δικαιοσύνη, την αστυνομική αυθαιρεσία και την μεταρρύθμιση του ποινικού δικαίου;

MAJ: Χαίρομαι που το «Have Black Lives Ever Mattered?» μιλά για την σημερινή αστυνομική τρομοκρατία, αλλά θα πρέπει να ιδωθεί σε ένα μακρύτερο, βαθύτερο και πλατύτερο συνεχές. Η αστυνομία στη Αμερική δεν κατάγεται από την Scotland Yard, γεννήθηκε από τις διαβόητες περιπόλους σκλάβων του Νότου4, στις οποίες λευκοί στρατιωτικοποιούνταν για να αντιμετωπίσουν κάθε μαύρη εξέγερση. Οι συνήθειες αυτές ζουν στο πυρήνα όσων δυναστεύουν τις ζωές των Μαύρων ανθρώπων σήμερα. Αυτό θα έπρεπε να σου δείχνει πόσο σημαντική είναι ιστορία που μόλις πρόσφατα λήφθηκε υπόψιν. Αν δεν κατανοήσουμε πραγματικά αυτές τις αλήθειες, τότε αγέννητες ακόμα γενιές θα παλεύουν με τα ίδια προβλήματα και θα αναρωτιούνται πως θα τα αλλάξουν. Ο Dr. Huey P. Newton5, σε ένα από τα τελευταία φύλλα της εφημερίδας των Μαύρων Πανθήρων, μίλησε για βαθιές αλλαγές στην αστυνομία, για την δημιουργία Πολιτικών Δυνάμεων Ειρήνης, φτιαγμένες να λύνουν προβλήματα, όχι να τα βομβαρδίζουν. Είναι ώρα οι ιδέες του να αντιμετωπιστούν με σοβαρότητα, να χρησιμοποιήσουμε την ιστορία για να φτιάξουμε ανοίγματα για ένα καλύτερο αύριο.

TH: Καθώς προχωράμε στο αβέβαιο μέλλον της προεδρίας του Donald Trump, τι συμβουλές έχεις για τους νέους που ασχολούνται με το κίνημα Black Lives Matter και άλλα κινήματα που συνεχίζουν να αντιστέκονται, να δημιουργούν και να οργανώνονται;

MAJ: μπορούμε να κοιτάμε τον Trump σαν το μεγάλο μπαμπούλα ή μπορούμε ψύχραιμα να δούμε τους ρόλους το Clinton και του Obama, ο πρώτος τελειοποίησε το μηχανισμό της μαζικής φυλάκισης και ο δεύτερος το μπάλωσε ενώ αγνόησε την μεγαλύτερη απώλεια του μαύρου πλούτου (πχ τις εγκληματικές κλοπές των μαύρων σπιτιών μέσω των υποθηκών) από την εποχή της Ανοικοδόμησης6. Πρέπει να αναπτύξουμε μια βαθύτερη και λεπτομερή ανάλυση που θα δίνει σε όλους μας μια καθαρή ματιά στην εγγενή καταπίεση του κράτους προς την Μαύρη ζωή, ένα συνεχές ιστορικό πλαίσιο δίχως ίχνος χαλάρωσης. Ή μπορούμε να παίζουμε «Κακοί Ρεπουμπλικάνοι/Καλοί Δημοκρατικοί» σαν παιδιά σε θέατρο σκιών.

Το σύστημα είναι κακό, χρειαζόμαστε βαθιά ανακατασκευή του για να φτιάξουμε νέους τρόπους ζωής.

 

 

 

  1. Blue Lives Are the Only That Matter! αναφέρεται στο σατιρισμό του κινήματος συνταξιούχων και ενεργών αστυνομικών Blue Lives Matter
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/MOVE
  3. https://en.wikipedia.org/wiki/Elijah_Muhammad
  4. Πολιτοφυλακές υπεύθυνες για την αστυνόμευση των σκλάβων, την σύλληψη όσων δραπέτευαν και την πειθάρχηση όσων δεν υπάκουαν. Ονομαζόταν paddy rollers από τους σκλάβους.
  5. https://en.wikipedia.org/wiki/Huey_P._Newton
  6. Η περίοδος που ακολούθησε τον Αμερικάνικο εμφύλιο

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s