Άρθρο που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα Salon. Μετάφραση Δημήτρης Πλαστήρας.

 

 

Για να εξηγήσω γιατί η alt-right/νεοναζιστική/ρατσιστική/οτιδήποτε αντίληψη περί «προστασίας της λευκής ταυτότητας» είναι τόσο τοξική, ένα παράδειγμα μου έρχεται στο μυαλό. Όταν ήμουν στο γυμνάσιο ήταν ένας νταής που απολάμβανε να τρομοκρατεί μικρότερους μαθητές στο διάδρομο. Συνήθως δεν χρησιμοποιούσε φυσική βία, αλλά σε περιπτώσεις που το έκανε, τα θύματα του αντιμετώπιζαν ένα τρομερό δίλημμα: να αρνηθούν να αντισταθούν και έτσι να γελοιοποιηθούν, και επιπλέον να κινδυνέψουν να τραυματιστούν σοβαρά ή να αντισταθούν και επομένως να αντιμετωπίσουν τιμωρία από τους καθηγητές που κάθε φορά επέμεναν πως «και οι δυο πλευρές» έφταιγαν;

Στο παράδειγμα της μοντέρνας Αμερικάνικης πολιτικής, τα άτομα που μιλάνε για την προστασία της «λευκής κληρονομιάς» είναι οι νταήδες. Όταν οι άνθρωποι που δεν προσδιορίζονται ως λευκοί – Αφρικανοί, Αμερικάνοι, Λατίνοι, Εβραίοι, Μουσουλμάνοι και ούτω καθεξής – κινητοποιούνται για να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους, το κάνουν σαν αντίδραση στον εκφοβισμό.

Αυτό δε σημαίνει ότι οι ομάδες αυτές δικαιολογούνται στο να καταφύγουν στην βία. Σημαίνει όμως πως υπάρχει σημαντική και αγεφύρωτη διαφορά μεταξύ του σκοπού τους και αυτού των λευκών σοβινιστών, τέτοια που δεν επιτρέπει σε πληροφορημένα άτομα με καλή θέληση να συγχέουν τα δύο.

Ο ίδιος ο όρος «λευκός» υπάρχει με αποκλειστικό σκοπό την δημιουργία μιας τεχνητής τάξης δήθεν «ανώτερων» ανθρώπων στην κοινωνική ιεραρχία της Αμερικής. Όπως έχω εξηγήσει στο παρελθόν1 οι μελετητές της ιστορίας αναγνωρίζουν πως το κατασκεύασμα της λευκότητας εφευρέθηκε για να διακρίνει τις κύριες και τις περιθωριοποιημένες ομάδες στην Αμερικάνικη κοινωνική ζωή. Μετά τον Εμφύλιο Πόλεμο, ενισχύθηκε από τους εθνικιστές που ήθελαν να ενώσουν τις διάφορες Αμερικάνικες περιοχές πίσω από ένα κοινό σκοπό (δηλαδή την διατήρηση της «λευκής» κουλτούρας).

Αυτό δε σημαίνει πως δεν υπάρχουν ιδιαίτερες λευκές εθνικότητες σήμερα που θεωρούνται «λευκές» σήμερα που δεν έχουν τις δικές τους κληρονομιές για τις οποίες μπορούν να είναι περήφανες. Μπορείς να είσαι δικαιολογημένα περήφανος που είσαι Γερμανικής, Ιρλανδικής, Πολωνικής, Ιταλικής ή Ελληνικής καταγωγής. Ούτως ή άλλως αυτά είναι έθνη που έχουν τις δικές τους πλούσιες ιστορίες και όταν ερχόμαστε στις Ηνωμένες Πολιτείες, έχουν αναπτύξει τις δικές τους ιδιαίτερες κουλτούρες με εξίσου εντυπωσιακές δικές τους ιστορίες.

Το γεγονός όμως πως η κάθε μια από τις παραπάνω ομάδες που μόλις ανέφερα, σε κάποιο σημείο επίσης θεωρούνταν ως «μη λευκές»* στη χώρα αυτή, αποδεικνύει το βαθύτερο νόημα πως το πλαίσιο της λευκής ταυτότητας είναι στην ουσία του τοξικό γιατί υπάρχει μόνο για να εξαιρεί. Ενώ σήμερα ένας Αμερικανός Γερμανικής καταγωγής σήμερα θεωρείται λευκός δεν ίσχυε το ίδιο στην διάρκεια του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ ένας Αμερικάνος Ιρλανδικής καταγωγής σήμερα θεωρείται λευκός δεν ίσχυε το ίδιο όταν ο κυβερνήτης της Νέας Υόρκης Al Smith και ο γερουσιαστής της Μασαχουσέτης John Kennedy κατέβηκαν για την προεδρία το 1928 και το 1960 αντίστοιχα.

Εν ολίγοις, όταν λευκοί σοβινιστές όπως ο διαβόητος πλέον Peter Cvjetanovic επιμένει πως διαδήλωσαν στο Charlottesville για να πουν πως η «λευκή Ευρωπαϊκή κουλτούρα να υπάρχει όπως κάθε άλλη κουλτούρα», χρησιμοποιούν κωδικοποιημένη γλώσσα για να καλύψουν την πραγματική τους ατζέντα. Παρόμοια όταν ο πρόεδρος Donald Trump λέει πως οι άνθρωποι που διαμαρτύρονται ενάντια στο λευκό σοβινισμό είναι ηθικά όμοιοι με αυτούς που διαδηλώνουν υπέρ του, στην καλύτερη αγνοεί την ιστορία πίσω από την «λευκότητα» και στη χειρότερη προσπαθεί υποκριτικά να κρύψει το διαβολικό του αξιακό του σύστημα.

Κάθε άνδρας, γυναίκα και παιδί έχουν δικαίωμα να είναι περήφανοι για την κληρονομιά τους, κανένας όμως δεν έχει το δικαίωμα να καταπιέζει τους άλλους λόγω αυτής της περηφάνιας. Παρόλα αυτά αυτοί που επιχειρηματολογούν υπέρ της λευκής ταυτότητας κάνουν ακριβώς αυτό, και ως τέτοιοι πρέπει να καταδικαστούν από κάθε αξιοπρεπές ανθρώπινο ον παντού.

 

*Δείτε: Το ντοκιμαντέρ Βίαιος Αύγουστος (Violent August) για το πογκρόμ εναντίον των Ελλήνων του Τορόντο το 1918 (με ελληνικούς υπότιτλους) https://youtu.be/d0xQjDGLX18

*Διαβάστε: Το άρθρο της Ιστορικής Εταιρίας της Πολιτείας της Νεμπράσκα για το πογκρόμ εναντίων των Ελλήνων μεταναστών τον Φεβρουάριο του 1909 στην Νότια Όμαχα γνωστή ως Greek Town Riot http://www.nebraskahistory.org/publish/publicat/history/full-text/1970-2-Anti_Greek_Riot.pdf

 

  1. http://www.salon.com/2015/01/09/5_reasons_white_pride_is_always_racist_partner/

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s