Άρθρο που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα bitchmedia. Η Karyl Anne Geary εργάζεται σε παιδοψυχιατρική μονάδα και είναι δοκιμιογράφος. Μετάφραση Δημήτρης Πλαστήρας.

  

Προειδοποίηση περιεχομένου: έμφυλη βία 

 

Ποτέ δεν ξεκινά με βία. Θα ήταν πάρα πολύ εύκολο. Εάν μια κακοποιητική σχέση ξεκινούσε με μια έκρηξη βίας, ποια θα έμενε; Αντίθετα, αρχίζει με τρυφερή ένταση που κλιμακώνεται γρήγορα σε παθολογικό έλεγχο. Ξεκινά με κάποιους που σε πείθουν ότι μόνο αυτοί μπορούν να σου δώσουν αυτό που χρειάζεσαι, ότι μόνο εκείνοι μπορούν να σας προστατέψουν ώστε να μη σε πληγώσουν οι δαίμονές σας, οι φίλοι σας, η οικογένειά σας, ο ίδιος ο εαυτός σου. Έτσι όταν αρχίζει η βία, κατηγορείς πρόθυμα τον εαυτό σου. Είναι εκείνος που με έσωσε. Είναι εκείνος που με αγαπά. Ποτέ δε θα προσπαθούσε να με βλάψει.

Τουλάχιστον, έτσι έγινε με εμένα. Ένα Καλό Παιδί™ μου ζήτησε να πάμε για φαγητό, μετά για μια ταινία, μετά μου είπε πως ήταν ερωτευμένος. Ήταν τόσο πολύ ερωτευμένος, στην πραγματικότητα, δεν μπορούσε να αντέξει να είναι μακριά μου. Με έκανε να πιστέψω πως αυτός ήταν το μόνο καλό στη ζωή μου. Οι φίλοι μου, η οικογένειά μου, η εκπαίδευση μου – ήταν όλα κακά. Μετά άρχισε η κακοποίηση: τα χαστούκια και οι γροθιές, οι βιασμοί και οι ξυλοδαρμοί. Και όλη την ώρα επέμενε, «Όλα αυτά τα κάνω αυτό επειδή σ’ αγαπώ τόσο πολύ. Δεν θα σου έκανα ποτέ κακό. Θα σκότωνα για να σε κάνω ευτυχισμένη». Κανένας που θα μας έβλεπε έξω μαζί δεν θα σκεφτόταν πως κάτι πάει στραβά. Φαινόμασταν κανονικοί, ευτυχισμένοι. Δεν τσακωνόμασταν δημόσια, και κανένας δεν θα τον περιέγραφε ως απειλητικό. Ίσως ήταν λίγο παραπάνω ενθουσιώδης με την προσοχή του όταν ήμαστε έξω μαζί, λίγο προσκολλημένος. Αλλά ήταν ο φίλος μου. Με αγαπούσε. Ήταν τόσο Καλό Παιδί™.

Η διαβολικότητα του Καλού Παιδιού™ είναι αυτό που η σειρά Gotham στο FOX παρουσιάζει τόσο καλά στο χαρακτήρα του Edward Nygma. Τώρα στη δεύτερη σεζόν του, η σειρά μυστηρίου μια ανεξάρτητη ιστορία βαλμένη στο σύμπαν του Batman. Οι οπαδοί του Batman ξέρουν ότι ο Ε. Nygma είναι η μυστική ταυτότητα του Riddler. Αυτό που είναι τόσο συναρπαστικό για το χαρακτήρα, όμως δεν είναι το γεγονός ότι γίνεται κακός αλλά μάλλον ο τρόπος που παρουσιάζεται σταδιακά η μεταμόρφωσή του. Ο Nygma είναι η τέλεια αναπαράσταση αυτού που συμβαίνει όταν ένα Καλο Παιδί™ δεν παίρνει αυτό που νομίζει ότι αξίζει.

Το Geek Feminist Wiki ορίζει το Καλό Παιδί™ ως άνδρα «με την εμμονή μια φιλία να γίνει με τον καιρό ερωτική σχέση». Αυτός, «θεωρεί ότι η σχέση ενός άνδρα με μια γυναίκα είναι περιχυμένη ή έχει αξία μόνο εάν είναι ερωτικής ή σεξουαλικής φύσης» και «αναμένει, σε κάποιο βαθμό, σεξουαλική «αμοιβή» για την ευγένεια και τη γενναιοδωρία του». Στο μυαλό του Καλού Παιδιού™, ο ίδιος είναι ήρωας για που δεν βιάζει ή χτυπά γυναίκες. Σκέφτεται ότι είναι μόνος επειδή οι γυναίκες που δεν ξέρουν αυτό που είναι το καλύτερο για αυτές και προτιμάνε τα κακά αγόρια. Ο χαρακτήρας του Nygma είναι μια κοινή παραλλαγή του Καλού Παιδιού™, ο λευκός ιππότης, ένας άνδρας που «ενεργητικά προσπαθεί για να «σώσει» μια γυναίκα που κινδυνεύει». Συνήθως άπειροι σεξουαλικά και ερωτικά, οι Λευκοί Ιππότες έλκονται από γυναίκες με κακοποιητικό ή/και τραυματικό παρελθόν. Αναμένουν ότι η γυναίκα που διέσωσαν «θα είναι τόσο γεμάτες με ευγνωμοσύνη» που θα ανταμείψει το Λευκό Ιππότη με σεξ ή ειδύλλιο.

Όταν συναντάμε τον Edward Nygma στη πρώτη σεζόν του Gotham, είναι ο αδέξιος, χαζούλης ιατροδικαστής για την αστυνομία του Gotham. Χρησιμοποιεί τα αινίγματα (αναποτελεσματικά) για να σπάσει το πάγο και έχει ένα κρυφό αίσθημα για την Kristen Kringle, την υπάλληλο των αρχείων. Προσπαθεί να την «βοηθήσει» με την αναδιοργάνωση του αρχείου της – προς αγανάκτησή της. Αιτιολογεί την προφανή έλλειψη ενδιαφέροντος της προς αυτόν με το να κατηγορεί το γούστο της στους άνδρες. Ακριβώς δεν ξέρει αυτό που είναι καλό για την. Όταν ο νέος της φίλος της, ο αστυνομικός Tom Dougherty, γίνεται κακοποιητικός, ο Nygma βρίσκει την ευκαιρία του. Όπως ένας αληθινός Λευκός Ιππότης, αποφασίζει ότι μόνο εκείνος μπορεί να σώσει τη Kristen από τον Dougherty και στέκεται φύλακας έξω από το διαμέρισμά της. Όταν ο Dougherty πλησιάζει τη πολυκατοικία, ο Nygma τον προσεγγίζει και τον προειδοποιεί να μείνει μακριά. Όταν Dougherty συνεχίζει να έρχεται, ο Nygma τον σκοτώνει.

Αναγνωρίζω, πως υπάρχει ένα κομμάτι μου που χάρηκε που ο Nygma αντιμετώπισε τον κακοποιητικό μπάτσο. Ήταν ένας ανάλγητος κακοποιητής, και υπάρχει κάτι αναζωογονητικό να βλέπεις ένα τέτοιο άτομο να υφίσταται τις συνέπειες των πράξεων του. Αυτό ακριβώς είναι που κάνει τα Καλά Παιδιά™ τόσο επικίνδυνα – οι πράξεις τους μπορεί, αρχικά, να φαίνονται καλές ή ακόμα και ηρωικές. Αλλά τα κίνητρά τους δεν είναι τόσο αγνά. Για τον Nygma, το ότι αντιμετώπισε το κακοποιητή της Kristen δεν ήταν μια πράξη απονομής δικαιοσύνης, αλλά μάλλον ένα μέσο για την επίτευξη ενός σκοπού. Μια συναλλαγή για την οποία περιμένει πληρωμή.

Στην δεύτερη σεζόν, ο αληθινός εαυτός του Nygma αρχίζει να αναδύεται. Χάρη στο δυνατό γράψιμο και παίξιμο, βλέπουμε και τη μάσκα του Καλού Παιδιού™ και την χειριστική βία που κρύβεται από κάτω στις σκηνές που ο Nygma τσακώνεται με την αντανάκλασή του σε ένα καθρέφτη. Αφού προσπάθησε και απέτυχε να βγει έξω με την Kristen, η αντανάκλασή του τον χλευάζει: «Δεν της αρέσεις… Ίσως με συμπαθήσει. Έχω αυτοπεποίθηση. Αρέσει στις γυναίκες αυτό». Δύο επεισόδια αργότερα, το είδωλο του Nygma λέει, «Αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να σταματήσεις να μουρμουράς και να παιδεύεσαι και να της πεις τι έγινε… της έσωσες τη ζωή! Για όνομα του Θεού! Στο χρωστάει. Πάρε ότι σου αξίζει».

Τελικά ο Nygma παίρνει το θάρρος να ζητήσει από τη Kristen να βγουν, και πράγματι της το ζητά, ξανά και ξανά και ξανά. Μετά από πολυάριθμες απορρίψεις κατέβαλε τις αντιστάσεις της, και οι δύο αρχίζουν να βγαίνουν. Για μια σύντομη περίοδο, είναι ευτυχισμένοι, αλλά είναι μια βραχύβια ευτυχία. Ο Nygma, πιστεύοντας πως έχει «κερδίσει» την απόλυτη και τυφλή αγάπη της Kristen, αποφασίζει να της πει την αλήθεια για την εξαφάνιση του πρώην εραστή της. Αντί να του δείξει της ευγνωμοσύνη και της ανταμοιβής που περίμενε, αναστατώνεται (λογικά) πολύ, απειλεί να καλέσει την αστυνομία, και του λέει πως είναι φρικιό. Όταν προσπαθεί να δραπετεύσει από την αντιπαράθεση τους, ο Nygma την αρπάζει και την σέρνει πίσω. Καλύπτει το στόμα της έτσι ώστε να μη μπορεί να φωνάξει για βοήθεια, έπειτα βάζει το άλλο του χέρι γύρω από το λαιμό της. «Δεν θα έκανα ποτέ τίποτα για να σε βλάψω…. Έπρεπε να τον σκοτώσω επειδή σε χτύπησε. Το καταλαβαίνεις αυτό; Το έκανα για σένα…. Σ’ αγαπώ από την πρώτη στιγμή που σε είδα». Είναι μια σκληρή και βίαιη σκηνή.

Ο δικός μου κακοποιητής δεν ήταν δολοφόνος – αν και δεν αμφιβάλλω ότι θα μπορούσε να γινόταν αν μέναμε μαζί για περισσότερο. Εντούτοις, έπνιξε τη δυνατότητά μου να μιλήσω, με το να πείσει τους κοινούς φίλους μας ότι ήμουν άπιστη και ένας παθολογική ψεύτρα. Είχαμε έναν φίλο που είδε πίσω από το ψέμα του και προσπάθησε να τον αντιμετωπίσει. Σαν απάντηση, ο κακοποιητής μου διέδωσε κατηγορίες ότι ο φίλος αυτός είχε βιάσει την αδελφή του (του κακοποιητή). Απείλησε να πάει στην αστυνομία εάν ο φίλος δεν έκανε πίσω. Φοβούμενος τις συνέπειες αυτής της κατηγορίας, ο φίλος έκανε πίσω. Κανένας άλλος που μας έβλεπε μαζί δεν θα τον θεωρούσε ικανό για βία – δημόσια ήταν πάντα περιποιητικός (εάν όχι ασφυκτικός) και στοργικός. Χρόνια αφου χωρίσαμε, επέμεινε ότι με είχε αγαπήσει, ότι με αγαπούσε ακόμα, αλλά δεν ήμουν έτοιμη για μια πραγματική σχέση. Είμαι βέβαιη πως στο μυαλό του, ήταν όπως ο Nygma – Καλό Παιδί™ που δεν πήρε το σεβασμό και την ευγνωμοσύνη που του άξιζε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s