Άρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα The Guardian. Μετάφραση Δημήτρης Πλαστήρας.

Στο μέσο της αντιπαράθεσης που ακολούθησε τη βεβήλωση των εβραϊκών τάφων στη Ρώμη το προηγούμενο μήνα, κάποιες κουβέντες του Pier Ferdinando Casini, πρόεδρος της βουλής των αντιπροσώπων της Ιταλίας, ήρθαν ξανά στη μνήμη. Ισχυρίστηκε πως ο αντισημιτισμός είναι λιγότερο βαθιά ριζωμένος στην Ιταλία σε σχέση με άλλες χώρες. Είναι η άποψη μου πως μια διάκριση πρέπει να γίνει μεταξύ του λόγιου αντισημιτισμού και του λαϊκού αντισημιτισμού. Ο λαϊκός αντισημιτισμός είναι το ίδιο παλιός με την εβραϊκή διασπορά. Ξεπήδησε από την ενστικτώδη αντίδραση των απλών ανθρώπων προς τους διαφορετικούς ανθρώπους, που μιλούσαν μια άγνωστη γλώσσα που θύμιζε μαγικές τελετουργίες. Ως λαός βαθιά χωμένος στη κουλτούρα του βιβλίου, οι Εβραίοι έμαθαν να διαβάζουν και να γράφουν. Εξασκούσαν ιατρική, ενεπλάκησαν στο εμπόριο, και δάνειζαν χρήματα – και για αυτό η αντιπάθεια απέναντί τους ως «διανοούμενοι». Αυτές ήταν οι ρίζες του αντισημιτισμού των χωρικών στη Ρωσία.

Σίγουρα η χριστιανική καταδίκη προς το «λαό που σκότωσε το Θεό» είχε κάποια βαρύτητα, αλλά τελικά υπήρχε μια (ιδιωτική) σχέση κοινού συμφέροντος και αμοιβαίου σεβασμού μεταξύ χριστιανών και εβραίων διανοούμενων σε όλη τη διάρκεια του μεσαίωνα, για να μην αναφέρω την αναγέννηση. Οι απελπισμένες ορδές που ακολούθησαν τις σταυροφορίες και κατέστρεψαν τα γκέτο δια πυρός και σιδήρου δεν εμπνεύστηκαν από το δόγμα, αλλά ελέγχονταν από την επιθυμία να λεηλατήσουν.

Ο λόγιος αντισημιτισμός όπως ξέρουμε προέρχεται από το σύγχρονο κόσμο. Το 1797, ο Abbé Barruel έγραψε το Mémoires pour servir à l’histoire du jacobinisme (Ιστορία του Ιακωβινισμού) για να δείξει πως η Γαλλική Επανάσταση ήταν σκευωρία των Ναϊτών Ιπποτών και των Μασόνων. Αργότερα ήταν ένας Ιταλός, ο Λοχαγός Simonini, που του είπε πως πάνω από όλους ήταν οι μοχθηροί Εβραίοι που δρούσαν στα παρασκήνια. Ήταν μόνο μετά από αυτή τη στιγμή που το επιχείρημα γύρω από τον διεθνή εβραϊσμό άρχισε, και οι Ιησουΐτες το άρπαξαν για να το χρησιμοποιήσουν ως επιχείρημα εναντίων σεχτών των Καρμπονάρων. Εξαπλώθηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη, αλλά βρήκε το πιο γόνιμο έδαφος στη Γαλλία, που τα εβραϊκά κεφάλαια αναγνωρίζονταν τώρα ως εχθρός που έπρεπε να ηττηθεί. Η αντιπαράθεση τρέφονταν από τη Καθολική νομιμοποίηση, αλλά ήταν στους κοσμικούς, πολιτικούς κύκλους που τα διαβόητα Πρωτόκολλα των Σοφών της Σιών άρχισαν να μορφοποιούνται σταδιακά. Στη συνέχεια εκδόθηκαν στη Ρωσία μεταξύ τσαρικών κύκλων και τελικά χρησιμοποιήθηκαν από το Hitler.

Τα Πρωτόκολλα ήταν το αναμάσημα φανταστικού υλικού που είχε εκδοθεί σε συνέχειες, και δείχνουν την ίδια τους την αναξιοπιστία, μιας και είναι δύσκολα πιστευτό πως οι «κακοί» θα αποκάλυπταν τους κακούς σκοπούς τους τόσο φανερά. Οι Σοφοί διακηρύσσουν ακόμη πως σκοπεύουν να ενθαρρύνουν τον αθλητισμό και την οπτική επικοινωνία για να ξεγελάσουν την εργατική τάξη (κάτι που θυμίζει περισσότερο το μπερλουσκονισμό παρά τον ιουδαϊσμό). Παρόλα αυτά, αν και χοντροκομμένος, αυτός ήταν λόγιος αντισημιτισμός. Κάνοντας μια παραχώρηση στον βουλευτή Casini, μπορεί να ειπωθεί πως ο ιταλικός λαϊκός αντισημιτισμός ήταν λιγότερο ισχυρός σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες (για διάφορους ιστορικούς, κοινωνικούς και ακόμη και δημογραφικούς λόγους). Πράγματι, οι απλοί άνθρωποι κατέληξαν να αντιστέκονται στις φυλετικές διώξεις με το να βοηθάνε τους Εβραίους. Στην Ιταλία όμως, το ιησουϊτικό αντισημιτικό δόγμα άνθισε (τα μυθιστορήματα του πατέρα Bresciani δεν είναι παρά ένα τέτοιο παράδειγμα). Αυτός συγχωνεύτηκε με τον αστικό αντισημιτισμό που τελικά δημιούργησε τους διαβόητους ακαδημαϊκούς και συγγραφείς που συνεισφέραν στη διαβόητη εφημερίδα La difesa della razza (Η υπεράσπιση της φυλής) και την εκδοχή των Πρωτοκόλλων που εκδόθηκαν το 1937 από τον Julius Evola.

Ο Evola έγραψε πως τα Πρωτόκολλα είχαν «την αξία πνευματικού τονωτικού». Πρόσθεσε: «Πάνω από όλα, σε αυτές τις αποφασιστικές στιγμές της δυτικής ιστορίας, δεν μπορούν να αγνοούνται ή να απορρίπτονται δίχως να υποσκάψουμε το μέτωπο εκείνων που μάχονται στο όνομα του πνεύματος, της παράδοσης, του πραγματικού πολιτισμού».

Ο διεθνής εβραϊσμός, ισχυρίζονταν, βρίσκεται πίσω από τις βασικές πηγές της διαστροφής του δυτικού πολιτισμού: «Ο φιλελευθερισμός, ο ατομισμός, η χειραφέτηση, η ελεύθερη σκέψη, ο αντιθρησκευτικός διαφωτισμός και τις διάφορες εκφύσεις τους είναι που οδηγούν στην εξέγερση των μαζών και στον ίδιο το κομμουνισμό». Για τον Εβραίο ήταν δικαίωμα «να καταστρέψουν κάθε ίχνος πραγματικής τάξης και ανώτερου πολιτισμού που επιβιώνει… Ένας Εβραίος είναι ο Freud, του οποίου η θεωρία είναι γνωστό πως υποβαθμίζει την εσωτερική ζωή σε ένστικτα και ασυνείδητες δυνλάμεις. Ένας άλλος είναι ο Einstein, που έφερε τη «σχετικοποίηση» στη μόδα… Ο Schoenberg και ο Mahler, πρωτοπόροι της μουσικής του εκφυλισμού. Ο Tzara είναι Εβραίος, ο δημιουργός του ντανταϊσμού, το απόλυτο άκρο της υποβάθμισης της αποκαλούμενης πρωτοποριακής (avant garde) τέχνης… Είναι η φυλή, είναι ένα ένστικτο που δρα εδώ… Τώρα είναι η στιγμή που οι δυνάμεις ξεσηκώνονται παντού, επειδή τώρα αποκαλύπτεται το πρόσωπο της μοίρας στο οποίο προορίζονταν να υποκύψει η Ευρώπη… Ας είναι την στιγμή της ‘σύγκρουσης’ να βρει αυτές τις δυνάμεις συγκεντρωμένες σε ένα μοναδικό, σιδερένιο μέτωπο, αδάμαστο και ακατανίκητο»

Η Ιταλία συνέβαλε σημαντικά στο λόγιο αντισημιτισμό. Είναι όμως μόλις σήμερα που μια σειρά από φαινόμενα δείχνουν ένα νέο λαϊκό αντισημιτισμό, σαν οι αρχαίες πηγές του αντισημιτισμού να έχουν βρει γόνιμο έδαφος σε άλλες, χοντροκομμένες μορφές ρατσισμού του νεοκέλτικου τύπου. Αν χρειάζονται αποδείξεις, οι δογματικές πηγές είναι πάντοτε οι ίδιες· αρκεί να επισκεφτούμε συγκεκριμένα ρατσιστικές ιστοσελίδες, ή να ακολουθήσουμε αντισιωνιστική προπαγάνδα στις αραβικές χώρες, για να δούμε πως οι αντισημίτες δεν έχουν τίποτα καλύτερο να κάνουν από το να ανακυκλώνουν, ακόμη μια φορά, αυτά τα γελοία Πρωτόκολλα

Διαβάστε: Δ. Ψαρρά Το μπεστ σέλερ του μίσους (Εκδ. Πόλις, 2013)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s