Άρθρο που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα New Statesman. Η Sarah Manavis είναι συντάκτρια του περιοδικού New Statesman. Μετάφραση Δημήτρης Πλαστήρας.

 

«Πιστεύω πως τόσο το κράτος όσο και οι πολίτες του κράτους έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιήσουν όλα τα αναγκαία μέσα για να σώσουν το περιβάλλον, συμπεριλαμβανόμενων του φόνου και του σαμποτάζ, έγραψε ένα χρήστης. «Ο φόνος είναι εντάξει σε αυτή τη περίπτωση, καθώς η μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής θα σώσει περισσότερες ζωές από όσες θα καταστρέψει θεωρητικά».

«Για να ‘μαστε δίκαιοι, το Τρίτο Ράιχ ήταν μια από τις πρώτες κυβερνήσεις που έδωσε στο οικολογικό ζήτημα μεγάλη προσοχή», έγραψε ένας άλλος.

«Αυτό που με νευριάζει είναι πως όλοι συνδέουν τη Βαθιά Οικολογία με το Κομμουνισμό και ακροαριστερές ιδεολογίες, που είναι βαθιά ριζωμένες στην βιομηχανική κοινωνία. Η Ναζιστική Γερμανία ήταν που  ήταν οικολογικά προσεκτική όχι η Σοβιετική Ρωσία, με τη μανιώδη εκβιομηχάνιση», είπε ένας.

Σε ένα σύντομο, αρχειοθετημένο νήμα1 στο subforum r/DebateFascism, στο Reddit πριν εννιά μήνες, βρίσκεται αυτή η συζήτηση που, σε πολλούς θα μοιάζει με περίεργο θέση μέσα στο διαδικτυακό ιδεολογικό κίνημα της alt-right. Στη πράξη όμως ήταν το πρώτο στίγμα μιας αναπτυσσόμενης διαδικτυακής κοινότητας. Και από εδώ είναι οι οικοφασίστες: οι μανιακοί με τη φύση, αντισημίτες, λευκοί σοβινιστές που υποστηρίζουν πως η φυλετική αγνότητα είναι ο μόνος τρόπος για να σωθεί ο πλανήτης.

Πολλοί οικοφασίστες αρνήθηκαν να μιλήσουν στο New Statesman, ο Dan (ψευδώνυμο) όμως συμφώνησε να απαντήσει στις ερωτήσεις μου μέσω άμεσων μηνυμάτων. Αν και δεν έδωσε προσωπικές πληροφορίες, ούτε καν τη χώρα στην οποία κατοικούσε, και θα μου μιλούσε ανώνυμα, πρόσφερε μια εικόνα των οικοφασιστικών αρχών. Κάποια από τα μηνύματά του έχουν διορθωθεί ως προς την ορθογραφία.

«[Οι οικοφασίστες] θέτουν την ευημερία της γης, τη φύσης και των ζώων στο επίκεντρο της ιδεολογίας τους», αναφέρει ο Dan. «Είναι επίσης κάποιος που έχει αποτραβηχτεί από την βιομηχανική κοινωνία και τα αστικά κέντρα, αναζητώντας έναν πιο κοντινό στη γη τρόπο ζωής».

Αυτή η φαινομενικά καλοήθης εστίαση εκφράζεται ως μια ιδεολογία που αγκαλιάζει και συνδυάζει σύγχρονο νεοναζισμό με την οικολογία – και μια πίστη πως πηγαίνοντας πίσω στις αρχαίες γεωγραφικές ρίζες είναι η απάντηση στα μεγαλύτερα προβλήματα της κοινωνίας. Οι οικοφασίστες πιστεύουν πως ζώντας στις αρχικές περιοχές που μια φυλή θεωρητικά έχει προέλθει και καταδικάζοντας την πολυπολιτισμικότητα είναι ο μόνος τρόπος για να σώσουν το πλανήτη που βάζουν πάνω από κάθε τι άλλο.

Αν και ο οικοφασισμός μπορεί να εμφανιστεί με διαφορετικούς τρόπους (όπως κάθε ιδεολογία ομπρέλα), υπάρχει ένα σταθερό σύνολο απόψεων που είναι σπαρμένες μεταξύ των οικοφασιστών. Περιλαμβάνουν το βιγκανισμό, την αντίθεση στη πολυπολιτισμικότητα, το λευκό εθνικισμό, είναι ενάντια στα μιας χρήσης πλαστικά, τον αντισημιτισμό, και, σχεδόν πάντοτε, ένα παθιασμένο ενδιαφέρον στη Νορβηγική μυθολογία. Οι περισσότεροι λογαριασμοί Twitter αυτοπροσδιοριζόμενων οικοφασιστών είναι ένα κατά παραγγελία μίγμα από alt-right memes, φωτογραφίες δασών και καλυβών, μίσος εναντίον των Εβραίων, και παραληρήματα για τα δικαιώματα των ζώων. Μεταξύ εκκλήσεων για φυλετική αγνότητα και απαγόρευση των πλαστικών, οι περισσότεροι λογαριασμοί  έχουν tweet και retweet που τιμούν τον Θώρ, τιμούν τη Μέρα του Τύρ, ή εξυμνώντας τη Σούνα, τη Θεά του Ήλιου των Νορβηγών.

Ο Dan ισχυρίζεται πως ο σύνδεσμος με τη Νορβηγική μυθολογία απεικονίζει τη κοινή «αισθητική» μεταξύ των λευκών οικοφασιστών και των λευκών Νορβηγών ηρώων, και πως οι εικόνες της φύσης στη Νορβηγική μυθολογία και η «λατρεία των πατέρων» ταιριάζει στα ιδανικά των οικοφασιστών, που βλέπουν τους εαυτούς τους ως μαχόμενους για τη γη, όπως και για τη λευκή υπεροχή.

Υπάρχει ένας αριθμός καίριων χαρακτηριστικών μέσα στην οικοφασιστική κοινότητα, από τη ρητορική στη χρήση συγκεκριμένων χαρακτήρων, που τους κάνει εύκολα αναγνωρίσιμους στα κοινωνικά δίκτυα. Emoji δέντρου, γης ή βουνών είναι σταθερά δίπλα σε σχεδόν κάθε όνομα οικοφασίστα στο Twitter, συχνά συνοδευόμενο από ένα Νορβηγικό/Πρωτογερμανικό ρούνο – πιο συχνά τον Αλγκίζ, «ᛉ» ή «ᛦ», γνωστό ως το ρούνο της ζωής. Ο Αλγκίζ χρησιμοποιούνταν στη μεταπολεμική Γερμανία ως σύμβολο2 στο νεοναζιστικό κίνημα στη θέση των πραγματικών ναζιστικών συμβόλων που είχαν απαγορευτεί. Η χρήση του είχε τις ρίζες στη χρήση του από τα SS3 του Heinrich Himmler. Σκόπευε να είναι το λογότυπο για το διαβόητο Lebensraum (Ζωτικός Χώρος) – το πρόγραμμα για μια κυρίαρχη φυλή. Η πολιτική  χρησιμοποιήθηκε για να δικαιολογήσει την καταπίεση, την εκτόπιση και τελικά το φόνο των Εβραίων και των Ανατολικοευρωπαίων4 για να κάνουν χώρο για εκείνους τους Ναζί που αναγνωρίζονταν ως κομμάτι μιας Γερμανικής, «Άριας» φυλής. Το Lebensraum ήταν στο επίκεντρο των τελικών στόχων της Ναζιστικής Γερμανίας.

Η αξίωση των οικοφασιστών στην ιστορική σημασία του ρούνου και της σύγχρονης οικειοποίησης της λειτουργούν ως ο τέλειος γάμος των δογμάτων τους· σεβασμός για κάθε «ζωή» (φύση, ζώα, και λευκοί άνθρωποι) όπως και των νεοναζιστικών αρχών. Οι οικοφασίστες  συχνά μοιράζονται εικόνες του ρούνου διαδικτυακά, μέσα και μεταξύ σκηνών δάσους ή ως μια σιλουέτα πάνω από αγροτικές εικόνες.

Ένας άλλος τρόπος να αναγνωρίσουμε ένα οικοφασίστα είναι η τάση τους να χρησιμοποιούν φράσεις που σχετίζονται με το Τρίτο Ράιχ, αλλά διανθισμένο με αναφορές στη γη – όπως το διαβόητο «Blut und Boden» ή «Αίμα και Γη». η γλώσσα περιέχει την οικοφασιστική επιθυμία να υπάρχουν έθνη που είναι γεμάτα από ανθρώπους που είναι αυτόχθονες σε μια περιοχή (αίμα) και την απαίτηση για μια γεωγραφικά ορισμένη πατρίδα που διατηρείταιμέσα από οικολογικές αρχές (γη).

«Θα μπορούσα να πω πως η φιλοσοφία Αίμα και Γη του Walter Darré είναι κάτι που όλοι μας μοιραζόμαστε», λέει ο Dan, αναφερόμενος στον γεννημένο στην Αργεντινή Ναζί που είχε εμμονή με την ιδέα μιας Νορδικής φυλής και που ήταν η ιδεολογική δύναμη πίσω από το Lebensraum. «δεν μπορεί να υπάρχει λαός (folk) δίχως το lebensraum του, όπως και δεν μπορεί να υπάρχει οποιοδήποτε lebensraum δίχως το λαό».

«Με τη χρήση της λέξης lebensraum δεν εννοώ πως θέλουμε να κατακτήσουμε», λέει. «Μόνο να διατηρήσουμε και να φροντίσουμε τη γη που μας κληροδότησαν οι προπάτορές μας».

Οι αναφορές σε «προπάτορες» λειτουργούν ως συνθηματικά για «λευκότητα» στον οικοφασιστικό διάλογο, συχνά μαζί με αναφορές για «τη φυλή μας» να «ανακτήσουμε τη πάτρια γη». επίσης λειτουργεί ως κάλεσμα για το τέλος της πολυπολιτισμικότητας και της εκτόπισης εκείνων που κρίθηκαν πως δεν έχουν προγονικούς δεσμούς με αυτή τη χώρα (Ο Dan αρνήθηκε να αποκαλύψει από ποια χώρα ήταν).

Η πολυπολιτισμικότητα είναι, φυσικά, η απέχθεια των οικοφασιστών. Πολλοί πιστεύουν, όπως και η ακροδεξιά γενικά, πως η αντίθεση στην πολυπολιτισμικότητα  είναι ένας τρόπος για να αποδοθεί σεβασμός σε μια συγκεκριμένη κληρονομιά. Οι οικοφασίστες έχουν όμως ακόμη μια εμμονή: η πολυπολιτισμικότητα (και με τη σειρά του, ο υπερπληθυσμός συγκεκριμένων «λευκών» περιοχών) λένε, καταστρέφει το πλανήτη,

«Η περηφάνια για τη φυλή κάποιου, τη κουλτούρα και τη βιοπεριοχή είναι καίριο συστατικό του οικοφασισμού», λέει ο Dan. «Φυλές με μια κουλτούρα ασέβειας προς την αξιοπρέπεια των ζώων και της φύσης πράγματι αντιμετωπίζονται ως κατώτερες και αισχρές. Ποιος θα ήταν εντάξει με τέτοια χαρακτηριστικά;». Ο Dan δεν αναλύει ιδιαίτερα σε ποιες φυλές αναφέρεται, ή πως τα δυτικοευρωπαϊκά σφαγεία και ορνιθοτροφεία  ταίριαζαν στην οπτική του.

«Θέλουμε τη πατρογονική μας γη για εμάς», λέει.

Μέσα στην οικοφασιστική κοινότητα, πρόσεξα ένα hashtag να κυκλοφορεί από μερικούς λογαριασμούς, #EFDS, που δεν μπορούσα να ερμηνεύσω. Ο Dan εξήγησε πως, «EFDS είναι το ακρωνύμιο για το Οικοφασιστικά Αποσπάσματα Θανάτου (Ecofascist Death Squads). είναι ένα meme – πιστεύω πως θα μπορούσες να το πεις έτσι – για το γεγονός πως ο κόσμος είναι υπερκατοικημένος. Σύμφωνα με τα λόγια του Pentti Linkola, «Ο χειρότερος εχθρός της ζωής είναι η υπερβολική ζωή: η υπερβολή της ανθρώπινης ζωής». Ο Linkola, Φιλανδός οικολόγος, κατηγορεί τον υπερπληθυσμό για την περιβαλλοντική υποβάθμιση και είναι σκεπτικιστής απέναντι στη δημοκρατία.

Αυτή η μαλθουσιανή προσέγγιση πάνω στην επίπτωση της αύξησης του πληθυσμού υπογραμμίζει το σύνολο σχεδόν του οικοφασισμού. Πολλοί οικοφασίστες  είναι επίσης ευγονιστές που πιστεύουν πως ένα ξεκαθάρισμα του πληθυσμού, και συγκεκριμένων φυλών μέσα σε αυτό το πληθυσμό, είναι ο μόνος τρόπος να εξασφαλίσουν πως ο πλανήτης θα επιβιώσει. Ενώ δεν φτάνουν όλοι οι οικοφασίστες να στηρίζουν το μαζικό φόνο, οι περισσότεροι πιστεύουν πως η μετανάστευση προκάλεσε υπερπληθυσμό στις χώρες τους και επιμένουν πως η μόνη λύση είναι να απελάσουμε εκείνους που χαρακτηρίζονται μη αυτόχθονες.

«Τα πειράματα της πολυπολιτισμικότητας έχουν κατακλύσει, για παράδειγμα, την ευρωπαϊκή ήπειρο και αύξησαν το πληθυσμό», ισχυρίζεται ο Dan. «Τραβά τη κοινωνία προς τα κάτω και την αναγκάζει να παράγει μαζικά περισσότερα προϊόντα και να καταστρέφει τη φύση για να κάνει χώρο για νέες ζώνες κατοικιών. Για να μην αναφέρω την αύξηση των απορριμμάτων που επιφέρει μια τέτοια αύξηση πληθυσμού».

«Η εισαγωγή αυτών των μη Ευρωπαίων έχει φέρει ανθρώπους που δεν μοιράζονται τον ίδιο σεβασμό για τη φύση και σίγουρα όχι για τα ζώα. Ούτε έχουν την ίδια σύνδεση με τη γη που έχουν οι ντόπιοι».

Πολλά από τα ζητήματα που εντυπωσιάζουν την alt-right στο σύνολο της βρίσκουν το δρόμο τους προς τον οικοφασιστικό διάλογο, αλλά με οικολογική χροιά. Μια υπόθεση συγκεκριμένα που κέντρισε το ενδιαφέρον της κοινότητας πρόσφατα ήταν η δολοφονία της Mollie Tibbetts5, την εικοσάχρονη που δολοφονήθηκε στην πολιτεία της Αϊόβα ενώ είχε βγει για τρέξιμο ένα απόγευμα του Ιουλίου του 2018. Ο άνδρας που κατηγορήθηκε για το φόνο της, ο Christian Rivera, έχει δηλώσει αθώος και η δίκη συνεχίζεται. Ωστόσο, η alt-right ασχολείται με εμμονή με την αποκάλυψη πως ο Rivera ίσως να είναι παράτυπος μετανάστης από το Μεξικό, με ακόμη και τον Donald Trump να παρεμβαίνει6 στο Twitter, σε ένα βίντεο να σχολιάζει: «Ένα άτομο ήρθε από το Μεξικό παράνομα και τη δολοφόνησε. Χρειαζόμαστε το τείχος».

«Η Mollie Tibbetts είναι μια ακόμη όμορφη λευκή γυναίκα που έπεσε θύμα της πολυπολιτισμικότητας και της μετανάστευσης. Πρέπει να έχουμε μια ημέρα μνήμης [sic] για κάθε δικό μας άνθρωπο που έχει δολοφονηθεί από τη πολυπολιτισμικότητα», έγραψε ένας οικοφασίστας στο Twitter. Όταν ο πατέρας της Tibbetts ζήτησε η φυλή και η μετανάστευση να μείνει έξω από τη συζήτηση, ένας άλλος οικοφασίστας απάντησε με το να αναρτήσει ένα meme ενός αυτοκινήτου που φτάνει σε μια διακλάδωση στο δρόμο, το αυτοκίνητο που έχει την επιγραφή «Mr. Tibbetts» να στρίβει απότομα μακριά από την ένδειξη «Δολοφονημένη Κόρη» προς αυτή που γράφει «Τάκος». Για τους οικοφασίστες, ο φόνος της Mollie Tibbetts δεν είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό εγκληματικότητας, αλλά η επιβεβαίωση πως οι άνθρωποι που εγκαταλείπουν το δικό τους «φυλετικό έθνος» θα οδηγήσουν στην πτώση του λευκού ανθρώπου – και πως οι λευκοί άνθρωποι είναι απαραίτητοι για να προστατέψουν τους αγαπημένους τους φυσικούς χώρους που κατοικούν οι λευκοί (είναι εκπληκτικό πόσα λίγα έχουν να πουν οι οικοφασίστες για τους Αυτόχθονες Αμερικάνους που εκτοπίστηκαν από τη γη που σήμερα αποτελεί τις Ηνωμένες Πολιτείες).

Ενώ η απέχθεια για σχεδόν όλες τις μη λευκές Δυτικοευρωπαϊκές κουλτούρες είναι σημαντική για τον οικοφασισμό, ο αντισημιτισμός είναι μακράν η πιο αγαπημένη τους μορφή διαδικτυακού ρατσισμού. Πολλοί οικοφασίστες εξυμνούν συνεχώς τον Adolf Hitler στο διαδίκτυο, ισχυρίζονται πως οι λευκοί άνθρωποι έχουν εξαναγκαστεί σε μια «σημιτική σκλαβιά της ισότητας», προωθούν την άρνηση του Ολοκαυτώματος, και περήφανα επιδεικνύουν εικόνες των ίδιων φορώντας σβάστικες. Αυτό φυσικά, μεταξύ αναφορών για το «lebensraum», «αίμα και γη» και τη χρήση νεοναζιστικών ρούνων.

Η νονά αυτού του ρεύματος της alt-right θα μπορούσε να πει κανείς πως είναι Danielle Savoy, της οποίας ο λογαριασμός Twitter είναι δημοφιλής με τους οικοφασίστες, και έχει ως βιογραφικό στο Twitter: «Βίγκαν σύμφωνα με το στυλ της Savitri Devi #MakeEcologyDeepAgain #GreenWing»

Η Savitri Devi, που έχει χαρακτηριστεί από τον Nicholas Goodrick-Clarck ως «Η Ιέρεια του Hitler» στην ομώνυμη βιογραφία της, ήταν μαθήτρια του ναζισμού7. Που πίστευε πως ο Hitler ήταν «άβαταρ του Θεού» σταλμένο στη Γη για να σώσει την ανθρωπότητα (μια μετενσάρκωση του ινδουιστικού θεού Βισνού). Ήταν σημαντική υπέρμαχος της βαθιάς οικολογίας8, του δόγματος πως κάθε ζωή έχει αξία αυτή καθ’ εαυτή ανεξάρτητα από τη χρησιμότητα της για τους ανθρώπους, και έγινε μια ενεργή ακτιβίστρια για τα δικαιώματα των ζώων παράλληλα με το παθιασμένο ναζισμό της. στη διάρκεια του 2ου Παγκόσμιου Πολέμου, αυτή και ο Ινδός άνδρας συγκέντρωναν πληροφορίες στη Καλκούτα9 για τη ναζιστική κυβέρνηση. Παρά το όνομα της, το οποίο υιοθέτησε αργότερα στη ζωή της, η Devi ήταν μια Ευρωπαία με ελληνικές, γαλλικές και ιταλικές ρίζες (το άλλαξε αφού μετακόμισε στην Ινδία10, πιστεύοντας πως το ρατσιστικό σύστημα καστών της χώρας θα κρατούσε την Άρια αγνότητα ζωντανή).

Οι δεσμοί μεταξύ των απόψεων της Devi και του οικοφασισμού ενισχύονται από το γεγονός πως γνώρισε ένα είδος αναγέννησης11 μεταξύ των μελών της alt-right εδώ και αρκετά χρόνια.

Αν και εστιάζονται στον αντισημιτισμό, οι οικοφασίστες εκφράζουν ένα ευρύ φάσμα και άλλων ρατσιστικών δηλώσεων. Αναρτούν συχνά εικόνες ειδυλλιακών δασών και σκηνών από κοιλάδες, καλώντας τους λευκούς ανθρώπους να συρρεύσουν εκεί ως ένα νέο «εθνοκράτος». Μια συνήθης πρακτική είναι να αναφέρονται στους μη λευκούς ανθρώπους με την επιστημονική ονομασία διάφορων ζώων. Για παράδειγμα, ένας όρος που χρησιμοποιείται για να αναφερθούν στους μαύρους ανθρώπους είναι «Αυστραλοπίθηκος» – ο τεχνικός όρος για ένα πίθηκο που έχει εξαφανιστεί εδώ και δυο εκατομμύρια χρόνια.

Πιο απλά, και πιο λακωνικά, κάποιοι οικοφασίστες απλά αναρτούν εικόνες, ή παραθέτουν βίντεο μη λευκών φυλών που βλάπτουν το περιβάλλον ή απλά ζουν και υπάρχουν σε συντριπτικά λευκές χώρες, με απλές φράσεις όπως «σκοτώστε τους».

Ενώ πολλές ενεργές διαδικτυακές κοινότητες υπάρχουν για την ανταλλαγή παραπόνων, πολλές συχνά δεν έχουν καμιά ιδέα πια θα έπρεπε να είναι η λύση στα προβλήματα τους. Ο οικοφασισμός δεν έχει αυτό το πρόβλημα, αλλά οι λύσεις που πηγάζουν από τις ιδεολογικές ρίζες του είναι ανατριχιαστικές.

«Αν συνεχίσουμε έτσι θα καταβροχθίσουμε όλους τους πόρους  και θα αρπάξουμε την ακατοίκητη γη για να κάνουμε χώρους για εμάς», λέει ο Dan. «Η ελάττωση του παγκόσμιου πληθυσμού είναι το μόνο που εγγυάται την επιβίωση της γης μας»

«Η ανθρώπινη επιβίωση είναι συνδεδεμένη με την επιβίωση της γης μας. Αυτό που χρειάζεται είναι η θυσία μερικών ώστε να υπερισχύσει η ζωή».

Κάτω από τις εικόνες ειδυλλιακών εξοχικών τοπίων και της οικολογικής ρητορικής, οι οικοφασίστες προωθούν μια δολοφονική, ρατσιστική ιδεολογία στο όνομα της προστασίας του πλανήτη.

 

 

 

  1. https://www.reddit.com/r/DebateFascism/comments/7kora6/why_is_there_no_information_on_ecofascism/
  2. https://www.timesofisrael.com/norway-ski-team-in-controversy-over-uniform-with-neo-nazi-symbol/
  3. https://www.dw.com/en/life-in-the-nazi-village/a-18688553
  4. http://www.holocaust-trc.org/the-holocaust-education-program-resource-guide/lebensraum/
  5. https://www.nytimes.com/2018/08/22/us/mollie-tibbetts-cristhian-rivera.html
  6. https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1032393212126613504
  7. https://www.publishersweekly.com/978-0-8147-3110-9
  8. https://www.schumachercollege.org.uk/learning-resources/what-is-deep-ecology
  9. https://www.rediff.com/news/1999/mar/27hitler.htm
  10. https://www.bbc.co.uk/news/magazine-41757047
  11. https://www.bbc.co.uk/news/magazine-41757047

 

3 σκέψεις σχετικά με το “Sarah Manavis: Οικοφασισμός και διαδίκτυο

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s